Tankar om det kommande året..

Tretton dagar har gått av år 2013. Som vanligt har jag många tankar & förväntningar på det kommande året. Som vi allra flesta har när ett nytt år börjar.. :-)

Fokus kommer att ligga på: familjen, träning & kost & inredning. Även på att bli en bättre mamma & fru, syster, dotter & vän. Det låter klicheartat, men jag vet att jag kan jobba på det och då tänker jag göra det. Har som sagt känt att jag prioriterat jobbet lite för mycket under 2012.. Samt att bli bättre på att lyssna på vad personer säger till mig och uppskatta att leva i nuet. Inte hela tiden planera framåt..

Träning & mat: Både träning & mat var lite upp & ner under förra året. När jag bytte jobb i februari orkade/valde jag att inte prioritera träning förrän till sommaren då jag började att jogga/springa igen och jag åt en hel del onyttigt. Faktiskt gick jag upp de 5 kg jag gått ner inför bröllopet 2011. Jag mår SÅ mycket bättre när jag tränar regelbundet och jag orkar mer både på jobbet och framförallt hemma så det kommer jag inte att dra ner på under detta år! Jag hoppas även kunna inspirera min man & yngre son till lite träning :-) Alexander har sin fotboll & judo och han åker gärna skidor, spelar bandy och cyklar och är utomhus en massa på somamren så där behöver jag inte inspirera till fysisk aktivitet ;) Noah ska börja på simskola i februari och sedan kanske det blir nåt mer. Han är annars mer för mys och lek inomhus, helst på vintern. Men ibland inspireras han av brorsans fart & fläkt och i somras spelade de mycket fotboll ihop (och det blev mkt gråt & bråk ;) Samtidigt är det ju naturligt att vara olika och kul att se deras olika personligheter allt mer ju äldre N blir :)

Vi ska alla i familjen äta mindre socker, fika, vitt bröd och vit pasta och jag kommer att köra lchf fast lite ligt då jag äter frukt, alla grönsaker och ibland lite ris och pasta. Viktmässigt funkar lchf för mig, men jag kan i perioder bli illamående av att äta så mkt fett, och då är det för mig en bra grej att lägga till lite långsamma kolhydrater. Vi funderar även på att beställa matkasse varannan vecka med recept, som levereras hem. Vi behöver matinspiration till vardags!

Socialsamvaro: Jag mår även väldigt bra av att hinna med/prioritera att träffa mina vänner regelbundet, det är väldigt viktigt det med! Och jag tror även det är viktigt för mina närmaste vänner <3 Träffar med barndomsvännerna & de tre bästa tjejerna från högskolan ger alltid en massa positiv energi. Jag har även några till goda vänner från tidigare jobb och studietid som jag gärna vill träffa mer :)

Önskar att vi lyckas få till mer träffar och ses mer med vår "stora familj". För mig prioriterar jag såklart min mamma, pappa & syster & tjatar på dem att hälsa på ;). Men jag vet att det är viktigt för barnen & T att vi även träffar hans föräldrar & syster. Kanske kommer de på besök i vår? Jag kommer att åka till Göteborg i maj och hälsar då såklart på syster & Anton. Jag hoppas verkligen vi hinner ses innan dess också. I sommar planerar vi ev. att åka till barnens faster Agneta som flyttat till Trosa och kombinera det med semestrande i södra delen av landet :)

Inredning: Läste vad jag skrivit i början av 2012 om inredning i vårt hem och av det blev det inte mycket gjort. Inte ens nya skåp till toalett/tvättstyga på nedervåningen lyckades vi köpa ;) Så i år blir det mer fokus på hemmet & i helgen har jag & T faktiskt ägnat oss åt att surfa på nätet efter ett snyggt vitt vitrinskåp :) Skåp till toaletten har vi även kollat på, men det är ju så trist. Dock blir det säkert mycket bättre när vi får undan saker som står framme.. Jag vill även ha en snygg & hög vit byrå till vårt sovrum som passar bra ihop med våra stora vita garderober. Det tycker inte T är så prioriterat :) Han vill ha en till platt-tv som vi ska ha på övervåningen i det lilla allrummet så att barnen kan spela tv-spel och se film däruppe. Det tror jag oxå blir bra, men då vill jag även ha ett litet bord, matta och piffa soffan däruppe med lite snygga kuddar.. Hmpf, dyrt. De kommer ju vilja fika däruppe så ett litet bord vore toppen.

Till sommaren vill jag piffa och göra om i vårt uterum och plantera mer blommor i trädgården och kanske träd eller buskar.. Å härliga sommar!! Jag hoppas kunna vara ledig mycket med barnen när A har sommarlov. Har kvar en del föräldradagar och hoppas även att vi hela familjen är lediga 3-4 veckor tillsammans & gör roliga saker! Det blir ingen långresa i år, inget är bokat. Men längtan till värme har jag/vi ju alltid så en sista minuten till hösten har jag funderat på, men beror på våra andra planer under året. Under vardagskvällar hoppas jag kunna sluta tidigare ngn dag i veckan för att träna själv eller följa med A på träning och sedan orka/hinna hjälpa till med läxor och läsa för honom ur Harry Potter. Just nu har han snöat in på Harry Potter & Sagan om ringen, till min förtjusning (fast det får vänta, men han frågar mkt om vad Sagan om ringen handlar om och har sett korta episoder av filmerna).

Men än är det vinter och då är det skidor i fokus! Mitt första träningsmål för året är Halvvasan på 45 km den 26 februari. Alexander åker också mycket skidor och tycker det är skoj och han är faktiskt rätt bra på det ;) Vi ska även åka slalom i vinter/vår, men har inte ännu hunnit med det. Ett familjemål är att åka skridskor tillsammans några gånger så att Noah även får lite träning på is. Ta med varmchoklad och goda mackor så det blir mysigt. Och att peppa N att åka mer skidor.

Nåja, det återstår att se vad 2013 har att bjuda på :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Festbilder!

Medaljongsjuka..