Valen...

Det är många val i år.
EU-val, riksdagsval, skolval och så alla dessa små val i vardagen :)

EU-valet är ett för mig svårt val, eftersom jag inte anser att våra svenska representanter kan påverka politiken i EU så mycket, eftersom vi är ett litet land. Det är dock självklart för mig att rösta även i EU-valet! Om jag inte röstar vad har jag då för rätt att "klaga" eller ha åsikter om de partier som styr? Man har alltid rätt att ha sin åsikt, men om man inte röstat så har man inte försökt att påverka.
Som statsvetare vore det dessutom en skam att inte rösta ;) Men jag tycker riksdagsvalet är mer intressant och det påverkar ju oss mer oxå i vardagslivet.

Har dock inte bestämt mig än hur jag ska rösta. Jag gjorde ett valtest på svt.se och där blev resultatet att jag stod närmast miljöpartiet i EU-frågor. Men det beror mycket på vilken fråga det gäller. Håller inte med dem om allt, i vissa frågor är jag mer liberal i andra mer mot vänstern & feministiskt initiativ osv.

Skolvalet då? Jo, Alexander har blivit erbjuden en plats på Engelska skolan i höst när han börjar 4:an. Vi trodde inte att han skulel komma in på grund av för kort kötid. Men nu kom han in! Han och vi har diskuterat i helgen och betsämt oss för att tacka ja. Den kommunala skolan finns kvar om han inte trivs. Han har flera klasskompisar som också börjar där i höst, och vi kommer ange som önskemål att han får gå i samma klass som två av dem åtminstone. Det blir nog bra. Spännande!
Noah har fått veta sin klass till hösten när han börjar 6-års. Det blir oxå väldigt spännande :) Han kommer gå med fem barn från sin förskola, resten är nya klasskompisar.

Kommentarer

  1. Min röst skulle också gå till miljöpartiet i EU-valet enligt Aftonbladets test :) Då blir nog H glad :)....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Festbilder!

Medaljongsjuka..