Mat & recept..


Det finns faktisk mycket god mat som är lchf. Idag gjorde vi en fläskfilegryta med senapsgräddsås och toppade med bacon. Till det åt jag morötter i ugn (sägs ju att mkt stärkelse försvinner när man hettar upp dem och lägre kolhydratsvärde än potatis) och en sallad med tomat, gurka och röd paprika + lite balsamvinäger. T & barnen åt ris till fläskfilén. Fast barnen klagade mest ;) För några vekor sedan gjorde jag en räksoppa som var väldigt god. Kunde dock haft i lite mer räkor.

I veckan har jag fuskat med lchf-dieten med lite bröd och några pepparkakor. Inte så farligt, men jag blir så less på mig själv, eftersom jag känt mig mkt piggare och träningen gått ovanligt bra sen jag började äta lchf, igen.

Räksoppa LCHF

Ingredienser
2dl turkisk yoghurt
5 dl vatten
2 rivna morötter
1 msk smör
1/2 fiskbuljongtärning
200 g räkost (utan socker)
200 g skalade räkor (kan ta mer om man vill ha det matigare. )
1 vitlöksklyfta
Svartpeppar (efter smak)
ev. dill som garnering

Fräs de rivna morötterna i smöret. Pudra över lite mjöl (eller det som är godkänt) och häll på vatten och buljong. Koka upp och sjud i fem minuter. Dra av kastrullen, låt kallna lite och mixa soppan slät med stavmixer. Tillsätt räkosten och koka upp och rör om ordentligt. Blanda i yoghurt och vitlök + ev. dill. Låt soppan koka upp och rör hela tiden om ordentligt. Tillsätt sist räkorna. Smaka av med svartpeppar och salt.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Festbilder!

Medaljongsjuka..